28 вер. 2012 р.

Чего хочет от выпускника Европа?

Европейские требования к выпускникам бакалаврата и магистратуры. Для ознакомления и осознания ;)

Здравствуйте, уважаемые читатели!
Начнем мы с Вами сегодня, пожалуй, с простого ;)

Этот материал будет интересен как школьникам, так и студентам вузов. Речь идет о системе компетенций, которыми должен обладать выпускник бакалаврата и магистратуры.

Компетенции соответствуют требованиям Болонского процесса - именно этого требуют от выпускников европейских учебных заведений.

Learning outcomes - ´Dublin descriptors´

Qualifications of Bachelors
Qualifications of Masters
Knowledge and understanding
Have demonstrated knowledge and understanding in a field of study that builds upon and supersedes their general secondary education, and are typically at a level that, whilst supported by advanced textbooks, includes some aspects that will be informed by knowledge of the forefront of their field of study
Have demonstrated knowledge and understanding that is founded upon and extends and/or enhances that typically associated with Bachelor s level, and that provides a basis or opportunity for originality in developing ’and/or applying ideas, often within a research context
Applying knowledge and understanding
Can apply their knowledge and understanding in a manner that indicates a professional approach to their work or vocation, and have competences typically demonstrated through devising and sustaining arguments and solving problems within their field of study
Can apply their knowledge and understanding and problem solving abilities in new or unfamiliar environments within broader (or multidisciplinary) contexts related to their field of study; have the ability to integrate knowledge and handle complexity
Making judgements
Have the ability to gather and interpret relevant data (usually within their field of study) to inform judgements that include reflection on relevant social, academic or ethical issues
Can formulate judgements with incomplete or limited information, that rather include reflection on social and ethical responsibilities linked to the application of their knowledge and judgements
Communication
Can communicate information, ideas, problems and solutions to both specialist and non-specialist audiences
Can communicate their conclusions, and the knowledge and rationale underpinning these, to specialist and non-specialist audiences clearly and unambiguously
Learning skills
Have developed those learning skills that are necessary for them to continue to undertake further study with a high degree of autonomy
Have the learning skills to allow them to continue to study in a manner that may be largely selfdirected or autonomous



Заданий, в принципе, два.

1. Школьникам и студентам - понять, к чему стремиться.
2. Выпускникам вузов - оценить, насколько Вы соответствуете этим критериям

Если у кого-то возникнет желание перевести таблицу на русский или украинский язык - благодарность моя границ знать не будет ;).
Минимум - я размещу перевод в этом материале с указанием автора этого перевода.

Удачи в самооценке.

Возможно, что эти критерии станут для кого-то мотивацией? ;)





Подпишитесь на обновления - введите свой e-mail:
Вы можете помочь продвижению образовательного блога "Учись", разместив ссылку на понравившийся материал с помощью сервиса закладок, кнопки которого расположены под этой записью. Спасибо!